spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Home

Lak Overhaul

Lak overhaul in Slovenië



Een lakoverhaul is een kostbare zaak dus je wilt de beste kwaliteit.
Er zijn in europa diverse bedrijven die zich aanbieden om uw kist te overhaulen.
Het wordt voor u steeds lastiger om te bepalen wie de beste kwaliteit prijs verhouding kan aanbieden.




Het Service Center Terlet is in de loop der jaren bekend met de geleverde kwaliteit van een aantal bedrijven.
Het aanbod is divers en er zijn kwalitatief veel goede bedrijven.

Bel ons gerust voor informatie.

gliderservice7

Toch heeft het Service Center Terlet een keuze gamaakt en hebben wij onze naam verbonden aan Gliderservice in Slovenië.


Wilt u weten wat een overhaul voor uw toestel gaat kosten?
Vul dan hier het formulier in, en u krijgt vrijblijvend vanuit Slovenië een offerte toegestuurd.

Workshops

Service Center Terlet organiseert regelmatig workshops.

De kunststof workshop wordt gemiddeld om de 3 jaar gehouden.
Deze workshop duurt twee dagen en wordt op zaterdag en zondag gehouden.

Theorie en praktijk gaan in deze twee dagen samen, en u wordt voorbereid op een basis sandwich reparatie en de lakafwerking hiervan.




Hieronder een verslag van één van de deelnemers van de workshop uit 2001.



Het begin is direct van hoog niveau.

Louis van Rijn geeft een boeiende presentatie over de mogelijkheden en beperkingen van kunststof zweefvliegtuigen.
We kunnen onze kennis weer opfrissen.
Uit zijn verhaal blijft mij vooral bij, dat de maximumsnelheid ook werkelijk de maximum snelheid is.


Hardnekkig zijn de verhalen dat daarboven nog een marge van 20 procent bestaat voordat er flutter optreedt. Flutter kan al bij 10 procent boven deze snelheid optreden.


Gat in een vleugel slaan.
Na dit verhaal krijgen we praktische werkinstructies van Peter Jansen, hoofd van het SCT, en gaan we in groepjes van twee aan de slag.De vleugels van een Astir zijn elk in acht stukjes verdeeld.

We moeten er een gat in slaan.
De technici doen dit met zichtbaar genoegen, waarschijnlijk vooral omdat het niet een vliegtuig van de eigen club is. Het gaat er om dit gat weer vakkundig te repareren.
Samen met Sjoerd van de Berg doe ik mijn best om de eer van de FAC hoog te houden.

Eerst repareren we het onderlaminaat en brengen we een laag divinicell aan. Vervolgens gaan we aan de gang met het voorbereiden en afwerken van het bovenlaminaat.

De volgende dag staan aflakken en polijsten op het programma.


Theorie en praktijk.

De workshop is een keurige mix van theorie en praktijk.
Peter Jansen en het kunststofwonder ‘Bobo”
Slobodan Djandara hebben het goed voorbereid, geven uitstekende tips en lijken er zelf ook van te genieten.
Ook van de andere technici valt veel te leren.


Talloze tips worden uitgewisseld.
Het is gewoon een lust om al die mannen en één vrouw, Monique van Tilborg, hard aan het werk te zien.
Een enkele keer staan een paar technici naar de zweefvliegtuigen boven Terlet te kijken.
Ik hoor iemand mompelen:
‘De cursus is perfect, alleen moeten ze de volgende keer het weer een beetje aanpassen’.


Kijkje in de keuken

Wie goed rondkijkt krijgt een indruk hoe er in het SCT gewerkt wordt.
Grote reparaties aan zweefvliegtuigen worden daar, volgens mij, vakkundig aangepakt.
Ik bestudeer de reparatie van de LS-4 die in de hoogspanningsdraden geland is.
Aan de prikkeldraadstangen is duidelijk te zien dat die stangen levens reddend kunnen zijn.


Peter Jansen vraag ik:

‘Is het wel verstandig om jullie vakkennis aan ons door te geven? Wat wij in de clubwerkplaats doen verdienen jullie niets aan.’ ‘Klopt’, zegt Peter, ‘hier hebben we, voordat we ja tegen deze cursus zeiden, over nagedacht. Maar we vinden dat jullie op de club de kleinere klussen zelf moeten doen en dat je de grotere hopelijk aan ons overlaat.
Jullie kunnen nu hier zelf zien en beoordelen wat wij momenteel kunnen.’



Bij het laatste deel van de cursus komt de kwaliteitsinspecteur Jan Vermeer het geleverde werk bekijken.
Deze nestor van de technici reikt de oorkonde uit en aan het persoonlijke praatje dat hij met iedere deelnemer houdt, blijkt dat hij heel sleutelend Nederland kent.


Tot slot
Peter, Bobo en alle SCT-medewerkers,
Deze cursus was uit de kunst!
Op de valreep hoor ik dat er in de toekomst waarschijnlijk ook nog een koolstofcursus komt.

Dirk Corporaal

Verkoop



In het magazijn van Service Center Terlet vindt u vele courante (en minder courante) onderdelen voor uw zwever.





Soms kan een defect aan het kleinste onderdeel er voor zorgen dat u die dag of het komend weekend niet de lucht in kan.



Bel even met het Service Center Terlet, de kans is groot dat wij het voor u op voorraad hebben.



Het Service Center Terlet fabriceert zelf goedgekeurde breukstukken van diverse sterktes.
Deze breukstukken zijn binnen Nederland goedgekeurd door het IVW.
Zie hiervoor de
AIC-B 07/06 van 12 oktober 2006.



De breukstukken worden uiterst zorgvuldig gemaakt en volgens een voorgeschreven procedure getest.
De voorgeschreven waarde ligt dan altijd binnen de toleranties.

Desktop Publishing

Het Service Center Terlet heeft een volledig uitgeruste DTP-studio en spuitcabine.


Bij de DTP-studio kunt u terecht voor de registratie-belettering en call-sign van uw toestel, maar ook voor bestickering.




Wilt u uw kist een eigen ‘touch’ geven? Bijvoorbeeld door de winglets een felle kleur te geven?
Of een sportieve striping?

img_0149.jpg



Neem dan contact op met Service Center Terlet om de mogelijkheden te bespreken.img_0153.jpg



Voor al uw spuitwerk (bijvoorbeeld na reparatie) beschikt Service Center Terlet over een complete spuitcabine.



Voor een volledige lak overhaul, waarbij uw toestel dus volledig opnieuw gespoten wordt, werken wij samen met het gerespecteerd bedrijf in Slovenië, Glider Service.
Zie hiervoor "Lak overhaul" op onze site.

Avionica en Instrumenten

dsc02477


Periodieke keuringen aan diverse instrumenten is ook een must voor zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen.
dsc02401


Wij beschikken daarom over alle benodigde bevoegdheden en apparatuur om deze keuringen voor u uit te voeren.




Wij keuren niet alleen voor (motor)zweefvliegtuigen, maar ook voor ballonen en motorvliegtuigen.

Wij kunnen voor u de volgende keuringen uitvoeren:
Hoogtemeter en snelheidsmeter
Barograaf en Logger
Transponder en Radio
Stuw en statisch systeem
dsc00043

Indien gewenst, kunnen wij ook keuringen uitvoeren bij u op locatie vanaf een minimum aantal keuringen.




Bel ons voor informatie hierover op: +31 (0)26- 4431 251

Onderhoud en Inspecties

Goed onderhoud aan uw toestel is niet alleen essentieel voor uw veiligheid, het is ook verplicht.

U kunt bij het Service Center Terlet terecht voor al het onderhoud, van reparaties tot de periodieke
keuringen aan uw toestel en al uw componenten.

Het Service Center Terlet is gecertificeerd om alle noodzakelijke werkzaamheden aan uw zweef en/of motorzweefvliegtuig uit te mogen voeren:

Vliegtuig

Motor

Componenten

Diverse

Inspecties

Motorinspecties
Rotax, Limbach, Solo,
Sauer, etc.

Transponderkeuringen

Aankoopadviezen

ARC (BvL) inspecties

Modificaties

Radiokeuringen

DTP Belettering

Zwaartepuntswegingen

Reparaties

IJken/lektest hoogtemeter

Aanhangers spuiten

Tuning

Revisies

IJken/lektest Snelheidsmeter

Modificaties

IJken van logger / barograaf

Reparaties

Kompas Swing

Onderhoud

Inbouw instrumenten

Lekvrij maken hoogte- en
snelheidsmeter



Naast zweefvliegtuigen verzorgt het Service Center Terlet ook het onderhoud aan ultralights, en Kunststof componenten van motorvliegtuigen tot 5700kg MTOW.

Reparatie


Het Service Center Terlet staat bekend om haar expertise op het gebied van reparaties.
Onze specialiteit is het repareren van kunststof: tegenwoordig het meest gebruikte materiaal in de luchtvaart.



Bij het repareren van kunststof komt meer kijken dan vaak gedacht.
Kleine afwijkingen in de reparatie kunnen de vliegeigenschappen en de kwaliteit al snel beïnvloeden.
De kwaliteit is bij ons dan ook prioriteit één.


Service Center Terlet is dan ook dé specialist op het gebied van kunststofreparaties, in Nederland en daarbuiten.

Voor overige reparaties, van klein tot groot, beschikken wij over een compleet ingerichte werkplaats.








Omdat Service Center Terlet alle aspecten van het repareren aanbiedt (volledige reparatie, spuitwerk, keuringen) werken wij efficiënt, en kan uw kist snel weer de lucht in.




Service Center Terlet verzorgt ook de reparatie van componenten voor motorvliegtuigen tot een Maximum Take-Off Weight (MTOW) van 5700 kg.

Kunststof Workshop 2017

 

 

Meld je aan voor de

Kunststof Workshop 2017

25 en 26 november 2017

 

Lees meer...

Overeenkomst onderdelen met DG

logo_dg Onderdelen voor DG en LS toestellen blijven wel op voorraad!

Lees meer...

spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB